Wat is design thinking?
Design thinking is een op de gebruiker gerichte benadering die gericht is op het creëren van innovatieve oplossingen voor alledaagse problemen. Het proces bestaat doorgaans uit vijf fasen: empathie, probleem definiëren, ideeën ontwikkelen, prototypen en testen.
De gevolgen van het negeren van design thinking
Hoewel het mogelijk is om design thinking onbewust te hebben gebruikt, kunnen er onbedoelde gevolgen optreden wanneer het niet opzettelijk wordt toegepast. Ford moest bijvoorbeeld verschillende auto's terugroepen vanwege een ontwerpfout. De transmissieknoppen, inclusief de aan/uit-knop van de motor, waren naast de multimediaspeler geplaatst. Dit zorgde ervoor dat gebruikers per ongeluk de motor uitschakelden tijdens het rijden.
Hoe design thinking had kunnen helpen
Als de ontwerpers zich hadden ingeleefd in de gebruikers en hun daadwerkelijke behoeften hadden gedefinieerd, had dit probleem voorkomen kunnen worden. Design thinking benadrukt het belang van het begrijpen van gebruikers en hun problemen om effectieve oplossingen te creëren.
De vijf fasen van ontwerpdenken
Hoewel ontwerpdenken kan worden geschetst in vijf duidelijke fasen, is het proces niet strikt lineair. Het verfijnen van resultaten en het opnieuw bezoeken van eerdere fasen zijn gebruikelijk en zelfs te verwachten.
1. Empathie
Begrijp uw klanten, gebruikers of belanghebbenden door in hun schoenen te gaan staan. Luister naar hun verhalen, observeer hun gedrag en voer gesprekken om inzicht te krijgen in hun behoeften, verlangens en pijnpunten.
Voorbeeld: Gebruik empathiekaarten om te analyseren wat gebruikers zeggen, denken, doen en voelen. Meer informatie over empathiekaarten is hier te vinden.
2. Definieer
Definieer de problemen en behoeften van uw gebruikers. In deze fase wordt alle informatie uit de empathiefase georganiseerd en geanalyseerd, zodat de kern van het probleem kan worden vastgesteld. Het stellen van de juiste vragen is van cruciaal belang om het belangrijkste probleem te identificeren. Deze fase gaat niet over de oplossing, maar alleen over de problemen en vereisten van de gebruikers.
Voorbeeld: Creëer persona's met verschillende problemen en behoeften om de analyse mensgericht te houden.
3. Ideeën ontwikkelen
Daag aannames uit en creëer ideeën. Dit is het moment waarop creativiteit de vrije loop kan nemen, maar houd altijd rekening met de behoeften en problemen van de gebruikers. Zoek naar alternatieve invalshoeken voor het probleem en identificeer innovatieve oplossingen voor het probleem dat je in eerdere fasen hebt gedefinieerd.
Voorbeelden:
- brainstormtechnieken
- schetsen om je ideeën te visualiseren en tot leven te brengen
4. Prototype
Begin met het maken van oplossingen. Het is belangrijk om zo vroeg mogelijk feedback van gebruikers te verzamelen. Het bouwen van snelle en goedkope prototypes is een uitstekende manier om uw ideeën in de echte wereld te testen. Denk aan mock-ups, storyboards, digitale prototypes, fysieke (schaal)modellen of wat dan ook om de gebruikerservaring te simuleren.
Voorbeeld: Dit kan bijvoorbeeld papieren prototyping zijn.
5. Test
Test je oplossingen. In deze fase wordt feedback verzameld door gebruikers te laten experimenteren met het prototype. Met deze nieuwe informatie is het belangrijk om het ontwerp te herzien en nieuwe manieren te vinden om het probleem op te lossen. Dit kan leiden tot een bijgewerkt prototype of een herdefiniëring van de kernproblemen. Blijf itereren totdat de tests tot tevredenheid van de gebruikers zijn voltooid.
Voorbeeld: Laat gebruikers het prototype aanraken en voelen (maar leg het niet uit!) en kijk of ze de bediening begrijpen.
Wat heeft design thinking met legal design te maken?
Legal design is de toepassing van design thinking in de juridische wereld. Het gaat erom hoe juridische informatie wordt gecommuniceerd, juridische diensten worden geleverd en juridische processen worden ervaren door gebruikers. Deze gebruikers kunnen professionals zijn, maar vaak zijn het gewone mensen die door de complexe wereld van juridische processen moeten navigeren.
Legal design gaat over het herinrichten van complexe juridische zaken door middel van eenvoudige, begrijpelijke en bruikbare oplossingen. Het stelt de eindgebruiker centraal en streeft ernaar om juridische diensten en producten toegankelijker, begrijpelijker en beter in lijn te brengen met de behoeften van de gebruikers.
Voorbeelden van legal design:
1. Het herschrijven en vormgeven van juridische documenten, zoals contracten en algemene voorwaarden, zodat ze begrijpelijk en toegankelijk zijn voor een breder publiek.
2. Het ontwikkelen van gebruikersvriendelijke juridische technologie, zoals online juridische diensten, apps of platforms, die intuïtief en eenvoudig te gebruiken zijn.
3. Het verbeteren van juridische processen, zoals geschillenbeslechting of onderhandelingen, door de ervaring van de betrokkenen te verbeteren en effectievere communicatie mogelijk te maken.
De juridische wereld is een traditioneel systeem en is gebaseerd op de veronderstelling dat iedereen juridische documenten wil of kan lezen. Het is gemakkelijk om het probleem van de gebruikers die geen jurist zijn te definiëren, want deze juridische processen kunnen overweldigend en intimiderend zijn, en mensen het gevoel geven dat ze verloren raken. Maar de gebruiker kan ook een rechter zijn die super specifieke technische kennis mist. Of de gebruiker is de advocaat die iedereen bij de les moet houden gedurende twee uur pleiten. De eerste stadia van design thinking kunnen dus helpen bij het formuleren van de juiste parameters van de voorgestelde oplossing.
In de volgende fase(s) van legal design thinking is het tijd om de mogelijke oplossingen te bedenken. Dit kan worden bereikt door informatie verteerbaar te maken met behulp van visuals, infographics en gewone taal die iedereen kan begrijpen. Het kan ook gaan om het ontwerpen van intuïtieve en efficiënte processen voor iedereen.
Samengevat: legal design gaat niet over het ontwerpen van mooie documenten. Design thinking in legal design gaat verder dan esthetiek. Legal design omvat voortdurend experimenteren, herhalen en verfijnen van oplossingen op basis van feedback en testen in de praktijk. Het gaat erom mislukkingen te omarmen als een kans om te leren en te groeien. Het legal design bevordert samenwerking en interdisciplinaire benaderingen, waarbij juristen, ontwerpers, technologen en andere belanghebbenden worden samengebracht om samen innovatieve oplossingen te creëren.
Meer informatie over Design Thinking
Design consultancy IDEO’s design kit: http://www.designkit.org/
Design Thinking pioneer Tim Brown’s blog: https://designthinking.ideo.com/
Om een dieper inzicht te krijgen in design thinking zijn er enkele inzichtelijke cursussen waarvoor je je kunt inschrijven:
- Interaction Design Foundation’s Design Thinking Course
- Generating Big Ideas with Design Thinking by Nielsen & Norman
- Foundations in Design Thinking by IDEO
- Creativity and Design Thinking by Stanford University
Tot slot: Dan Norman’s 21st Century Design Course is een aanrader voor mensen die hun horizon willen verbreden.