3/5/2023

9

min. leestijd

Beginnersgids

Beginnersgids: design thinking en legal design (deel 2)

In deze gids introduceren we de principes van design thinking en hoe je ze kunt toepassen in de context van de juridische wereld

Bilgehan Arifoglu

Bilgehan Arifoglu

Legal UX Designer

Wat is design thinking?

Design thinking is een op de gebruiker gerichte benadering die gericht is op het creëren van innovatieve oplossingen voor alledaagse problemen. Het proces bestaat doorgaans uit vijf fasen: empathie, probleem definiëren, ideeën ontwikkelen, prototypen en testen.

Waarom is design thinking belangrijk?
Design thinking moedigt ons aan om aannames uit te dagen, de status quo te bevragen en nieuwe mogelijkheden te verkennen. Dit creatieve proces daagt ons uit om out-of-the-box te denken en onzekerheid te omarmen. Het herinnert ons eraan dat de beste oplossingen vaak uit onverwachte hoeken komen.

De gevolgen van het negeren van design thinking

Hoewel het mogelijk is om design thinking onbewust te hebben gebruikt, kunnen er onbedoelde gevolgen optreden wanneer het niet opzettelijk wordt toegepast. Ford moest bijvoorbeeld verschillende auto's terugroepen vanwege een ontwerpfout. De transmissieknoppen, inclusief de aan/uit-knop van de motor, waren naast de multimediaspeler geplaatst. Dit zorgde ervoor dat gebruikers per ongeluk de motor uitschakelden tijdens het rijden.

Interior design of Ford’s Lincoln SUV model with bad design(2013 Jim Photography)
Ford’s Lincoln SUV models are recalled because of design problems.

Hoe design thinking had kunnen helpen

Als de ontwerpers zich hadden ingeleefd in de gebruikers en hun daadwerkelijke behoeften hadden gedefinieerd, had dit probleem voorkomen kunnen worden. Design thinking benadrukt het belang van het begrijpen van gebruikers en hun problemen om effectieve oplossingen te creëren.

Het grotere geheel
Design thinking gaat niet over esthetiek; het gaat erom producten of diensten te creëren die bruikbaar, toegankelijk, betaalbaar en plezierig zijn. De gebruiker staat centraal in elke fase van het proces.

De vijf fasen van ontwerpdenken

Hoewel ontwerpdenken kan worden geschetst in vijf duidelijke fasen, is het proces niet strikt lineair. Het verfijnen van resultaten en het opnieuw bezoeken van eerdere fasen zijn gebruikelijk en zelfs te verwachten.

Design thinking process phases; empathize, define, ideate, prototype, and test.

1. Empathie

Begrijp uw klanten, gebruikers of belanghebbenden door in hun schoenen te gaan staan. Luister naar hun verhalen, observeer hun gedrag en voer gesprekken om inzicht te krijgen in hun behoeften, verlangens en pijnpunten.

Voorbeeld: Gebruik empathiekaarten om te analyseren wat gebruikers zeggen, denken, doen en voelen. Meer informatie over empathiekaarten is hier te vinden.

2. Definieer

Definieer de problemen en behoeften van uw gebruikers. In deze fase wordt alle informatie uit de empathiefase georganiseerd en geanalyseerd, zodat de kern van het probleem kan worden vastgesteld. Het stellen van de juiste vragen is van cruciaal belang om het belangrijkste probleem te identificeren. Deze fase gaat niet over de oplossing, maar alleen over de problemen en vereisten van de gebruikers.

Voorbeeld: Creëer persona's met verschillende problemen en behoeften om de analyse mensgericht te houden.

3. Ideeën ontwikkelen

Daag aannames uit en creëer ideeën. Dit is het moment waarop creativiteit de vrije loop kan nemen, maar houd altijd rekening met de behoeften en problemen van de gebruikers. Zoek naar alternatieve invalshoeken voor het probleem en identificeer innovatieve oplossingen voor het probleem dat je in eerdere fasen hebt gedefinieerd.

Voorbeelden:

- brainstormtechnieken
- schetsen om je ideeën te visualiseren en tot leven te brengen

4. Prototype

Begin met het maken van oplossingen. Het is belangrijk om zo vroeg mogelijk feedback van gebruikers te verzamelen. Het bouwen van snelle en goedkope prototypes is een uitstekende manier om uw ideeën in de echte wereld te testen. Denk aan mock-ups, storyboards, digitale prototypes, fysieke (schaal)modellen of wat dan ook om de gebruikerservaring te simuleren.

Voorbeeld: Dit kan bijvoorbeeld papieren prototyping zijn.

5. Test

Test je oplossingen. In deze fase wordt feedback verzameld door gebruikers te laten experimenteren met het prototype. Met deze nieuwe informatie is het belangrijk om het ontwerp te herzien en nieuwe manieren te vinden om het probleem op te lossen. Dit kan leiden tot een bijgewerkt prototype of een herdefiniëring van de kernproblemen. Blijf itereren totdat de tests tot tevredenheid van de gebruikers zijn voltooid.

Voorbeeld: Laat gebruikers het prototype aanraken en voelen (maar leg het niet uit!) en kijk of ze de bediening begrijpen.

Wat heeft design thinking met legal design te maken?

An illustration of a legal person sitting on a chair, boring on the left side, and a legal person who drafts informative visuals on the right side.

Legal design is de toepassing van design thinking in de juridische wereld. Het gaat erom hoe juridische informatie wordt gecommuniceerd, juridische diensten worden geleverd en juridische processen worden ervaren door gebruikers. Deze gebruikers kunnen professionals zijn, maar vaak zijn het gewone mensen die door de complexe wereld van juridische processen moeten navigeren.

Legal design gaat over het herinrichten van complexe juridische zaken door middel van eenvoudige, begrijpelijke en bruikbare oplossingen. Het stelt de eindgebruiker centraal en streeft ernaar om juridische diensten en producten toegankelijker, begrijpelijker en beter in lijn te brengen met de behoeften van de gebruikers.

Voorbeelden van legal design:

1. Het herschrijven en vormgeven van juridische documenten, zoals contracten en algemene voorwaarden, zodat ze begrijpelijk en toegankelijk zijn voor een breder publiek.

2. Het ontwikkelen van gebruikersvriendelijke juridische technologie, zoals online juridische diensten, apps of platforms, die intuïtief en eenvoudig te gebruiken zijn.

3. Het verbeteren van juridische processen, zoals geschillenbeslechting of onderhandelingen, door de ervaring van de betrokkenen te verbeteren en effectievere communicatie mogelijk te maken.

De juridische wereld is een traditioneel systeem en is gebaseerd op de veronderstelling dat iedereen juridische documenten wil of kan lezen. Het is gemakkelijk om het probleem van de gebruikers die geen jurist zijn te definiëren, want deze juridische processen kunnen overweldigend en intimiderend zijn, en mensen het gevoel geven dat ze verloren raken. Maar de gebruiker kan ook een rechter zijn die super specifieke technische kennis mist. Of de gebruiker is de advocaat die iedereen bij de les moet houden gedurende twee uur pleiten. De eerste stadia van design thinking kunnen dus helpen bij het formuleren van de juiste parameters van de voorgestelde oplossing.

In de volgende fase(s) van legal design thinking is het tijd om de mogelijke oplossingen te bedenken. Dit kan worden bereikt door informatie verteerbaar te maken met behulp van visuals, infographics en gewone taal die iedereen kan begrijpen. Het kan ook gaan om het ontwerpen van intuïtieve en efficiënte processen voor iedereen.

Samengevat: legal design gaat niet over het ontwerpen van mooie documenten. Design thinking in legal design gaat verder dan esthetiek. Legal design omvat voortdurend experimenteren, herhalen en verfijnen van oplossingen op basis van feedback en testen in de praktijk. Het gaat erom mislukkingen te omarmen als een kans om te leren en te groeien. Het legal design bevordert samenwerking en interdisciplinaire benaderingen, waarbij juristen, ontwerpers, technologen en andere belanghebbenden worden samengebracht om samen innovatieve oplossingen te creëren.

Meer informatie over Design Thinking

Design consultancy IDEO’s design kit: http://www.designkit.org/

Design Thinking pioneer Tim Brown’s blog: https://designthinking.ideo.com/

Om een dieper inzicht te krijgen in design thinking zijn er enkele inzichtelijke cursussen waarvoor je je kunt inschrijven:

Tot slot: Dan Norman’s 21st Century Design Course is een aanrader voor mensen die hun horizon willen verbreden.